نخود فرنگی و خواص آن

نخود فرنگی و خواص آن

نخود فرنگی به انگلیسی،نخود فرنگی در بارداری،نخود فرنگی خواص،نخود فرنگی و لاغری،نخود فرنگی و دیابت

چقدر درباره نخود فرنگی می دانید؟جالب است بدانید که نخودسبز یا نخود فرنگی چند سالی است که در بین غذای ایرانی جایگاهی پیدا کرده است.

نخود فرنگی،خواص نخود فرنگی

بدنیست بدانید که نخود سبز تازه و سبز سرشار از ویتامین A – B و C است و داراى سلولز زیادى می باشد و در واقع با آن روده ها را جارو مى کند. اگر شما داراى معده ى ضعیف بوده ، و نمى توانید نخود تازه را هضم کنید، با غذاى خود کمى زیره میل نمایید. جالب است بدانید که نخود فرنگی نوعى نخود سبز است که در زمان ناصر الدین شاه به وسیله اتابک به ایران آمده است. ویتامین هاى آن بیشتر از نخود معمولى می باشد.

نخود فرنگی،خواص نخود فرنگی
نام های دیگر آن خلر است به آن جلیان – ململى – بسله و کلول نیز مى گویند. غلاف دانه هاى نخود فرنگی شبیه باقلا است و پنج نوع دارد. آنچه غلاف آن از باقلا کوچکتر و پوست آن ضخیم تر و عریض تر و دانه ى آن سفید بوده به اندازه نخود می باشد ، آن را جلیان سفید گویند که در رشت با آن باقلا قاتق مى سازند و آنچه دانه ى آن کوچک و پهن است ، جلیان سیاه گویند. در شیراز به این نوع جلیان مشو و در اردستان و نواحى کرمان آن را کونیا کرد خوانند میل کردن پخته ى آن با عسل جهت سرفه و پاک کردن ریه و درد سینه و نرم کردن آن ها و از رفع اخلاط فاسد و خارج کردن فضولات کثیف از امعاء مفید می باشد.

نخود فرنگی،خواص نخود فرنگی

ضماد انواع خلر جهت تقویت اعضاء و پاک کردن کک مک و با عسل جهت از بین بردن اورام نافع و موثر است ، بخور آن باعث جمع شدن مورچه مى شود، و چون گاو آنرا بخورد، فربه خواهد شد و شیر زیادى خواهد داد – ادامه در خوراک آن موجب تشنگى ، و خوردن تر و تازه و ناپخته ى آن تولید سرگیجه مى کند. البته مخصوصا نوعى از آن که کمى پهن است – مقدار خوراک آن تا ده گرم است . نوع وحشى خلر در زیاد کردن شیر تاثیر بیشترى دارد.

نخود فرنگی،خواص نخود فرنگی
نخود فرنگی بیشتر در سالادها استفاده می شود.

نخود فرنگی و خواص آن

مطالب مرتبط:

لوبیا سبز

هویج

گوجه فرنگی

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.